Hossmo Vägsamfällighet

Hossmo Kyrkvägs samfällighetsförening har som uppdrag att förvalta väghållningen för Hossmo Kyrkväg och del av Skarpatorpsvägen. Vägarna är asfaltsbelagd väg om och cirka 2 km km lång väg som startar vid Hossmo kyrka och leder ner till bostadsområden med både permanent- och fritidsbebyggelse.

Vägarna i Sverige sköts vanligtvis om av tre olika aktörer: staten (Trafikverket), kommunen eller enskilt. Den av dessa som svarar för vägen/väghållningen benämns ”Huvudman” och det är de kommunala detaljplanebestämmelserna som anger vem som innehar huvudmannaskapet.

Hossmo Kyrkväg har enskilt huvudmannaskap. Det innebär att det är personer som äger fastighet inom området själva bestämmer hur väghållning skall ske; hur ofta ska vägen snöröjas eller skall det finnas vägbulor? Praktiskt går detta till så att det finns en förening där de ingående fastigheternas ägare är medlemmar. Denna har kommit till genom en lantmäteriförrättning (myndighetsbeslut) och fastighetsägarna är per automatik med i föreningen; de kan inte gå ur utan de måste vara med så länge de äger sin fastighet. Denna ordning kallas för föreningsförvaltning och är det som gäller för Hossmo Kyrkväg. Vidare innebär formen att föreningen har en styrelse och dess uppgift är att verkställa årsstämmans beslut inom ramen för vad som anges i stadgarna.

Årsmöte hålls en gång per år, efter årsskiftet och innan februari månads utgång. Ett viktigt inslag är att fastställa budget för innevarande period (kalenderår). Utgångspunkten är att styrelsen har upprättat ett förslag till debiteringslängd där det framgår hur mycket varje fastighet ska betala in till föreningen. Alla medlemmar betalar årsavgift utifrån det andelstal varje fastighet har. Principen är att de som bor i början av vägen och därmed kör en kort sträcka har ett lågt andelstal. För dem som bor i slutet av vägen gäller det omvända. Andelstalet är beslutat genom lantmäteriförrättning (februari 2000).

Viktigt att påminnas om som medlem i Hossmo kyrkvägs samfällighetsförening:

  • Fastighetsägare har skyldighet att informera styrelse i det fall
    a) Kontaktuppgifter förändras, så som e-post eller telefonnummer.
    b) Fastighet byter ägare. Lämna kontaktuppgifter till ny ägare och när ägarbyte skett.
    c) Fastighet övergår från fritidsboende till permanentboende eller omvänt. I dessa fall finns lagkrav på samfälligheten att anmäla ändring av andelstal till Lantmäteriet. Ändring av andelstal medför administrativ avgifter hos Lantmäteriet. Ärendet handläggs av samfälligheten, men avgifter faktureras berörd fastighet och ändring.

Efter årsstämmans beslut om debiteringslängd skickas årlig faktura till den person som är ägare av fastigheten 1/1 gällande år. Har försäljning eller förändring av ägarskap på fastighet skett under året skall överenskommelse ske mellan tidigare och nuvarande ägare ske hur årsavgiften ska betalas. Samfällighetsföreningen skickar en faktura till en ägare.

  • Motioner (frågor och förslag till åtgärder) skall inkomma styrelsen senast november månad verksamhetsåret, för behandling och presentation av styrelse på kommande årsstämma.
  • För att inneha rösträtt under årsstämma krävs fullmakt i de fall mer än en person är ägare till fastigheten. Fullmakt bifogas i kallelse till årsstämma och medtags påskriven till årsstämma.